سفارش تبلیغ
صبا ویژن

شاد بودن و شاد زیستن

زندگی، هدیه‌ای از جانب خدای مهربان به همه‌ی انسان‌هاست تا با این هدیه‌ی

ارزشمند، لحظات نابی را برا‌ی خود خلق نمایند. خیلی از بزرگ‌ترها فکر می‌کنند

 چون سن و سالی از آنان گذشته و دارای تجربیات بسیاری هستند، دیگر نیازی

به آموختن درس‌های زندگی ندارند

 ولی غافل از این‌‌که بسیاری از زیبایی‌ها و نکته‌های ظریف موفقیت،

در دوران کودکی انسان‌ها وجود دارد و آنان آرام‌آرام با افزایش سن، از این

ارزش‌ها دور می‌شوند.

 
ویژگی‌های ارزشمندی در کودکان وجود دارد که هرکسی در هر
 مرتبه و مقامی و با هر منزلت اجتماعی و جایگاه شغلی، اگر مجدداً
با تأملی‌ منطقی در این خصوصیات درنگ
نماید، به‌طور قطع دستاوردهای بزرگی به‌دست خواهد آورد.

با مروری بر این ویژگی‌های ارزشمند، تلاش می‌نماییم
که برای رسیدن به موفقیت‌های بزرگ در زندگی، این ارزش‌ها
 را در صحنه‌ی زندگی خویش جاری کنیم.
 

<>

1- کودکان به‌راحتی شاد و خندان می‌شوند:
کودکان همواره به‌دنبال بهانه‌ای می‌گردند تا شاد و خندان باشند. آنان به‌راحتی با موضوعات کوچک و پیش‌پا‌افتاده، شاد می‌شوند و صدای خنده‌‌شان‌ بلند می‌شود. انسان‌ها برای خلق موفقیت‌های بزرگ در زندگی، نیاز به شادی و نشاط دارند و باید با انرژی شادی، به سمت اهداف بزرگ‌شان حرکت نمایند. چه زیبا پیامبر اکرم(ص) فرموده‌اند که: «دلتنگ و غمگین مباش که این دلتنگی، تو را از دنیا و آخرت بازمی‌دارد.» ممکن است انسان در مسیر زندگی، ناملایمات و سختی‌هایی داشته باشد اما تنهاانسان‌هایی از این موانع سربلند بیرون خواهند آمد که همواره روحیه‌ی مثبت را در خود ایجاد نمایند و
هم‌چون کودکان به‌دنبال بهانه‌ای باشند تا شاد و خندان شوند و این نشاط را به دیگران نیز انتقال دهند.

ای‌کاش این نشاط و شادی کودکانه، در همه‌ی ما بزرگ‌ترها ایجاد شود و با روحیه‌ی مثبت، زندگی خود را مدیریت کنیم.
 
2- کودکان اراده و پشتکاری قوی دارند:
کودکان برای رسیدن به خواسته‌های‌شان، پافشاری می‌کنند. تمام تمرکز آنان، رسیدن به خواسته و هدف‌شان می‌شود و دیگر چیزی توان مقابله با آنان را ندارد. انسان‌های موفق نیز باید چنین تفکر و اراده‌ای ‌داشته باشند و اگر با منطقی قابل اعتماد، اهدافی را در زندگی خویش تعیین نمودند، باید با اراده و پشتکاری قوی، به سمت خلق آن حرکت نمایند. حضرت علی(ع) می‌فرمایند: «همت مردان، کوه‌ها را متلاشی کند.» یکی از رازهای بزرگ انسان‌های موفق، داشتن اراده و همتی بالا می‌باشد و هیچ‌وقت در زندگی، ناامید و خسته نمی‌شوند و در هر مرحله‌ای، با توکل به خدای مهربان از تلاش و کوشش دست برنمی‌دارند.

ای‌کاش همه‌ی ما هم‌چون دوران کودکی، برای رسیدن به خواسته‌های‌مان (البته خواسته‌های منطقی و ارزشمند)، سمج و مصمم باشیم.
 
3- کودکان با همه صداقت دارند:
قدیمی‌ها همیشه می‌گفتند حرف راست را از بچه بشنو. این جمله، ‌واقعیتی از درون زلال و شفاف کودکان است. آنان همیشه در گفتارشان صداقت دارند مگر این‌که در اثر تربیت غلط، بی‌صداقتی به آنان آموخته شده باشد. انسان‌هایی که می‌خواهند در عرصه‌ی کار و اجتماع دارای محبوبیت باشند، باید مزین به خصوصیت ارزشی صداقت باشند. صداقت، پایه و اساس همه‌ی خوبی‌هاست و انسان‌هایی که همیشه در گفتار و رفتارشان صداقت دارند، به افرادی محبوب و دوست‌داشتنی تبدیل می‌شوند که همه‌ی پیروزی‌ها و موفقیت‌های واقعی زندگی، به سمت آنان سرازیر می‌شود. انسان‌های صادق، دارای آرامش عمیقی می‌باشند و برعکس، افراد دروغ‌گو و شیاد، همیشه در اضطراب و استرس هستند. یک مَثَل روسی می‌گوید:
«در مرداب دروغ، غیر از ماهی‌های مرده چیز دیگری شناور نیست.»‌

ای‌کاش باز هم هم‌چون کودکی‌، زلال و شفاف باشیم و قلب و زبان‌مان، پر از راستی و صداقت باشد تا همه را دوست داشته باشیم.
 
4- کودکان به‌راحتی می‌بخشند:
از ویژگی‌های خوب کودکان، این است که کینه‌ی کسی را در دل نگه‌نمی‌دارند و ممکن است برای لحظات کوتاهی، از کسی دلگیر شوند اما به‌سرعت او را می‌بخشند و باز هم با او، مهربانی و دوستی می‌کنند. انسان‌هایی که نمی‌بخشند، بیش‌تر برای خود ایجاد مشکل می‌کنند و آرامش را از خود سلب می‌نمایند. هرکس به هر میزانی بخشنده‌تر باشد و از اشتباهات دیگران بگذرد، به همان میزان، خدای مهربان، ‌دعاهای او را مستجاب می‌کند و نشاط و شادابی را به او هدیه می‌دهد. با بخشیدن دیگران، درهای رحمت و گشایش در کارها برای ما بازمی‌شود و میان‌برهای رسیدن به هدف، در مقابل ما قرارمی‌گیرد. «هربرت اسپنسر» یکی از دانشمندان بزرگ می‌گوید: «اشخاصی‌ که نمی‌توانند دیگران را ببخشند، پل‌هایی را که باید از آن عبور کنند، خراب می‌نمایند.»

ای‌کاش با مزین شدن به ویژگی بخشش، هم‌چون کودکان، آرامش و شادی را در زندگی خویش جاری نماییم.
 
5- کودکان خلاقانه نگاه می‌کنند:
از ویژگی‌های کودکان، نگاه خلاقانه به همه‌ی موضوعات است. آنان با ذهنی کنجکاو، همه‌ی مسائل اطراف خود را کنکاش می‌کنند و با دقت و تأملی خاص، به اطراف می‌نگرند. انسان‌های موفق نیز چنین ویژگی دارند و در مورد مسائل فکر می‌کنند و همیشه با تدبیری ویژه، بهترین راه‌حل‌ها را پیدا می‌کنند. انسان‌های خلاق، هیچ‌وقت از بررسی و تلاش خسته نمی‌شوند و هر روز دنبال راه‌کاری جدید برای بهتر‌زندگی‌کردن هستند.
آنان به آینده امیدوارند و هیچ‌وقت مأیوس و درمانده نمی‌شوند.

ای‌کاش ما هم هر روز، نگاهی تازه و جدید به اطراف‌مان داشته باشیم و هم‌چون کودکان، با شادی و امید لحظه‌های‌مان را سپری کنیم.
 
‌به‌راستی چه زیباست اگر بتوانیم خیلی از ویژگی‌ها و خصوصیات دوران کودکی‌مان را دوباره در ضمیر ناخودآگاه خود بیدار کنیم و از خوب‌بودن، خود لذت ببریم و دیگران را نیز شاد کنیم.‌‌



نوشته شده در تاریخ چهارشنبه 88/3/13 توسط مهرنوش
درباره وبلاگ

مهرنوش
خدایا بگذار هر جا تنفر است بذر عشق بکارم ، هر جا آزادگی هست ببخشایم و هر جا که غم است شادی نثار کنم. الهی توفیقم ده که بیش از طلب همدلی همدلی کنم ،بیش از آنکه دوستم بدارن دوست بدارم زیرا در عطا کردن است که ستوده می شویم و در بخشیدن است که بخشیده می شویم
mehrnosh_b2008@yahoo.com
bahar 20

انواع کد های جدید جاوا تغییر شکل موس